Jaarverslag 2009 - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Jaarverslag 2009 - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Jaarverslag 2009

Door: Sofie ~ Chongo

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

02 April 2010 | Zambia, Mpongwe

Jaarverslag 2009.
Anderhalf jaar Mpongwe, netjes verpakt in een tachtigtal A4-tjes.
Reizend van weeskind, over school naar waterpomp.
Van het ontstaan van de stichting tot de toekomstplannen.

Nog eens langs alle projecten vliegen gaf me een gevoel van stiekeme trots …
Het gevoel waarbij je probeert ingetogen te lachen, waarbij je ogen glinsteren en wangen stiekem rood kleuren. Het gevoel dat ik had toen we in april vorig jaar de maïsmolen van Switi Village officieel mochten overhandigen. En het gevoel dat ik telkens opnieuw ervaar als één van die vrouwen mij nu spontaan knuffelt.

Anderhalf jaar Zambia. Het is voorbij gevlogen. … en de stichting werkte verder. En we zagen dat het goed was.

Weeskindjes zijn naar school vertrokken en zijn afgestudeerd.
94 stuks in totaal. Van 6 tot 26 jaar. Van heel erg kwetsbaar tot dubbel wees. Van zelf nog een kind tot moeder of vader. Ze komen soms langs. Met hun resultaten, een briefje, of gewoon om hallo te zeggen.
Knox, Sophie, Haworth, Tasila, Papa Patrick, Humphrey, Francis, Peter, Pious, Edith, Cecilia, Emeldahtje, …: mijn weeskindjes. Een beetje ‘mijn’ project.

Als ik het jaarverslag lay-out, vliegen mijn gedachten terug naar de lange ritten achterin een volgeladen truck. Naar Chisanga, waar nu ook een tweede leerkrachtenwoning is afgebouwd en Lwanyanshi School, waar kinderen al les in volgden nog voor het gebouw af was (nadat zowel hun oude schooltje als de kerk was ingestort). De truckritten zullen voor altijd legendarisch zijn. Ooit vloekend doorweekt in een tropische regenbui, met donder en bliksem waar je een halve meter van opspringt. Of liggend achterin, genietend van een grote volle maan en schitterende sterrenhemel.

En dan waren er de 5 geïnstalleerde waterpompen. En de 12 gerepareerde. Het spannend afwachten, minutenlang pompen en dan het gutsende water en de kleine vreugdekreetjes … Met de twee broers als leerkracht voor de loodgieter van Mpongwe en voor de kleinere gemeenschappen. In hetzelfde project werden ook nog eens 5 latrines gebouwd bij scholen die geen hygiënische toiletten hadden.

In juli van vorig jaar waren er 25 stuks Hollanders op bezoek. Warm. Knotsgek. En een bijzonder leerzaam project. Ze vlogen van pomp, naar farm en ziekenhuis. Van schooltje, over Lake Kashiba tot een leerkrachtenwoning in Chipese. Afrika is in hen gekropen, net zoals het zich ooit in ons lijf nestelde … De contacten waren en zijn nog altijd heel intens. In augustus/september hadden zij 24 van onze Zambianen op bezoek als tweede luik van de uitwisseling. Heel gek. Onze Zambianen in het kille Europa. Ze proefden van haring, molens, stages, klompen, Amsterdam, het Oogstfeest, de Noordzee en de Koningin. Hun ogen fonkelen als ze er aan terugdenken … En nu werken ze of studeren ze opnieuw. Ze doen het goed, ‘onze jongeren’ …

Ons guesthouse met internetcafé draait intussen ook vlot en zal voor een ‘spaarpotje’ zorgen vanuit Zambia om ook weer nieuwe weeskinderen te steunen. Het is een beetje de trots van Mpongwe … Een oranje paleisje met internetverbinding.

En dan zijn er nog wat ik denigrerend ‘de kleinere projectjes’ zou durven noemen:
100 schoolbanken werden gemaakt door een timmerman en een lasser en afgeleverd in Bilima en Lwanyanshi school. Weg bakstenen. Weg boomstronken. Zitten op echte schoolbanken. Met de boeken op de tafel in plaats van op de knieën.

Dankzij Ijssellandschap en wat aanvulling van Simon en mij (met dank aan vrienden en familie) hebben we een radiostation op zonne-energie kunnen bouwen in een afgelegen kliniek in Kasamba. Het filmpje dat Paul, de clinical officer, met mij maakte is hartverwarmend. “From now on, we can save more people. Weekly. Daily. We can contact Mpongwe to ask for help and medicins …”

En ons Tubombeshe Skills Training Center draait nu op volle toeren dankzij de naaimachines, stoffen en andere materialen. Een zaligheid om ze te zien zitten met hun naaimachines en schriftjes als we er toevallig passeren. Het voorbeeld van “De Afrikaanse vrouwengroep zoals het hoort”.

En als ik hier zit, tokkelend op de laptop, kruipt anderhalf jaar Zambia opnieuw in mijn lijf. Ik zweef langs alle projecten. Zie alle gezichten opnieuw en herbeleef het overweldigend gevoel als een project is afgerond en overhandigd. Het is het gevoel dat we een mini-beetje aan onze ouders willen meegeven als ze hier straks aankomen (en nu ga ik ze snel afhalen van Lusaka Airport – wahoe!)

• 02 April 2010 - 12:10

Janny:

Jullie zijn warm en lief
    goed gedaan en geniet van de dagen met je papa en mama
    laat ze proeven aan Zambia zoals wij ook hebben gedaan

• 02 April 2010 - 12:39

Judith V B:

Veel plezier vrouwke met de papa's en de mama's en jeetje, wat is er veel mogelijk in 1,5 jaar!! En wat heerlijk dat jullie daar aan bij hebben mogen dragen!! X

• 02 April 2010 - 17:12

Regina:

Wat een mooie 18 maanden en wat een schitterende ervaring voor jullie.Dat hartverwarmende gevoel kan men jullie nooit meer afnemen... steeds zal je er kunnen naar teruggrijpen.
    een warme, energievolle knuffel voor de laatste rit.

• 02 April 2010 - 18:46

Martin En Ann:

Super wat jullie verwezenlijken!En geniet van het samenzijn met jullie ouders.dikke kus uit Drongen.

• 03 April 2010 - 12:42

Jan (papa Simon):

En ondertussen, na een reisje van bijna 30 uur (4 uur in Parijs gewacht wegens technisch probleem, tussenlandingen in Ethiopie en Malawi en dan nog een autorit van 5 uur) zitten we hier en zijn we net naar de markt geweest. En ja, het is zalig. Zalig de kinderen terug te zien, zalig om zovele gemeend-hartelijke Zambianen te zien die ook tonen hoeveel respect ze hebben voor wat Sofie en Simon hier betekenen en ook zalig om te zien hoe lief zij ook zijn voor de mensen hier. Het worden mooi dagen hier in Mpomgwe, dat weten we nu al. Straks gaan we naar de school en naar het ziekenhuis, vanavond cafe Candlelight....
    Groeten ook aan iedereen van Mieke, Luc en Micheline

Papa Jan

• 03 April 2010 - 13:30

Agnes En Jos:

Beste Simon en Sofie,
    wat een mooie lijst met gerealiseerde projecten. En alles heel goed weergegeven in het verslag, het is echt een mooi boekwerk en het laat zien waar de stichting met alle vrijwilligers toe in staat is. Geweldig mooi om te lezen.
    Het was fijn om er een beetje aan mee te mogen werken. Maar vooral ook om jullie te leren kennen en de klus samen met jullie te mogen doen.
    Jullie kunnen trots zijn op wat jullie hebben gepresteerd. Het zal goede bagage zijn voor de rest van jullie leven.
    Geniet van het bezoek van jullie ouders, maak er samen een onvergetelijk mooie tijd van.

lieve groet Agnes en Jos

• 03 April 2010 - 14:43

Coen:

Simon Sofie,

wat een geweldige tekst! super mooi dat jullie dat allemaal bereikt hebben met de zambianen en iedereen die hier aan mee heeft geholpen.. Super!!

Liefs Coen

• 04 April 2010 - 08:48

Jenn:

Lieve Simon en Sofie,

Het is anderhalf jaar van bewogen werk waar jullie trots op mogen zijn! en stiekem ben ik ook een beetje trots dat ik er (maar) 10 dagen aan heb meegewerkt. Jullie zijn twee prachtige mensen!

• 06 April 2010 - 06:49

Cathy Karas:

Voor jullie allemaal, onvergetelijke momenten die een doel hadden en hebben...Geniet samen!

• 06 April 2010 - 10:44

Levi Mutambo:

Hed ye en Engels version van de blog. Ik vet nit Nenderlandse.

Met vriendelijke Groet,

uit Copperbelt University, Zambia

• 06 April 2010 - 12:35

Marie Jeanne:

Leuk te lezen dat jullie veilig toegekomen zijn.
    Heel veel zonnige groetjes aan iedereen en geniet van jullie weekjes samen!
    M. Jeanne

• 06 April 2010 - 12:47

Levi Mutambo:

Ok. I have just seen the translation button. Thanks!

• 06 April 2010 - 16:55

Mama Micheline:

Wij zijn ontzettend blij dat we op bezoek zijn en beleven echt ongelooflijke momenten samen : we genieten natuurlijk van ons kinderen maar ook van de warme sfeer hier, een prachtige swingende paasviering,de vriendelijke mensen, de zon, de kindjes...Heel aangrijpende momenten zijn er ook :het bezoek aan de materniteit, de schooltjes.We zullen nooit die momenten vergeten en zijn zeer fier op Simon en Sofie voor al wat ze hier verwezenlijkt hebben.

• 08 April 2010 - 20:19

Nonkel Geert En Co:

Hallo fijn om de foto,s te zien.Dat moet een hele beleving zijn.Geniet er maar samen van, want ik zeg het nog eens wij zouden zo geen avontuuriers zijn.Ik bewonder jullie!!!!Allee veel genot samen met jullie ouders. Groetjes aan iedereen !!!!

• 09 April 2010 - 16:22

Mariska:

Lieve simon en sofie,

Hopelijk heb je een aangename verjaardag gehad.Trouwens,nog eens gefeliciteerd sofieke en nonkel Luc!Ben blij te horen dat je ouders en schoonouders veilig en wel in Zambia aangekomen zijn.Het moet toch een prachtig land zijn.Die ongerepte natuur...en een waar avontuur.Ben benieuwd naar de 'wilde' verhalen van t.mieke en n.luc.Met mij gaat alles goed.Volgende week ben ik vier maand ver.Hopelijk weet ik dan of het een jongen of een meisje wordt.Mijn ventje wil het nog niet weten.Als het kindje maar gezond is. Nog heel vele groetjes daar aan iedereen en wees voorzichtig xxx Mariska

• 10 April 2010 - 07:29

Mamoushki:

Ondertussen verblijven we een weekje in Mpongwe. Een overrompelende week vol intense emoties.

We leerden de jovialiteit en vriendelijkheid van de plaatselijke bevolking kennen en hun grote waardering en respect voor wat ‘ons kinders’ hier doen. We bezochten heel wat projecten en konden met onze eigen ogen vaststellen hoe zinvol die zijn. We leerden nshima en gefrituurde rupsen eten en klaarmaken. We ontmoetten enkele weeskindjes die ons terecht fier hun schoolresultaten lieten zien en die zo dankbaar zijn voor de geboden kans.

Nu begrijpen we zoveel beter de liefde van Simon en Sofie voor Afrika en haar mensen. Uit hun fantastische blogteksten en de vele mails dachten we te weten hoe het hier is. Niets is minder waar. Ik ben zo blij dat ik het dankzij hen gezien en gevoeld heb…

Een warme knuffel voor het thuisfront

• 10 April 2010 - 12:26

Bupe:

Hmmm... ik mis Mpongwe!
    Blij om te horen dat jullie ouders ook zo erg zijn aan het genieten! Nu lekker in Livingstone... Hier in het koude kikkerlandje, heeft de wereld echt stil gestaan de afgelopen 3 maanden.. En daar gebeurt zo veel!

GENIET, GENIET, GENIET!!!
    xxx

• 17 April 2010 - 16:10

Anniek:

Het is geweldig wat jullie bereikt en meegemaakt hebben daar. Ik heb een geweldige tijd gehad bij jullie en denk er nog vaak aan terug!! En het is waar.... Afrika blijft in je zitten...:)