Mavis Mufwaya: legende van een gevallen held - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Mavis Mufwaya: legende van een gevallen held - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Mavis Mufwaya: legende van een gevallen held

Door: Simon ~ Kaputula

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

16 Maart 2010 | Zambia, Mpongwe

Alle legendes beginnen bij het begin, dus in den beginne was er Mavis.
Mavis Mufwaya from Misuku Village.

Ze wandelde door het guesthouse als een soort package deal. Alsof ze eeuwen geleden per abuis op plot vijf, zes en twaalf was terecht gekomen, en men pas jaren later had besloten er dan maar een heloranje guesthouse rond te bouwen. Ze doolde rond alsof het allemaal van haar was, kromgebogen, tergend langzaam, een bezem achter zich aan slepend. Haar handen beefden alsof ze de hele tijd wilden zeggen dat het leven maar zo-zo was. En dat was ook zo.

Maar ze kon schateren, Mavis, zonder gêne. Zonder aanleiding. En ze danste, en ze zong.
Ze noemde mij:
"My little helper" of
"Simon Kaputula, a man of principles"

En ze nam ons mee naar haar dorp, Misuku Village. Het Afrikaanse prentjesdorp. Gras, zand, leem en stro. En geiten. En heel veel mensen, die ons vanop een kleine afstand nastaarden. Mavis glom toen ze ons door die erehaag leidde.

Toen we twee 80-jarige kunstwerkjes van mensen tegenkwamen, boetseerde Mavis ze voor óns fotoplezier. De kleine generaal beval hen naar links en naar rechts, tot ze verdwaasd tussen enkele bananenplanten stonden en Mavis haar eigen schilderijtje had gecreëerd.

We leerden haar kinderen kennen, haar huis, en we rouwden op haar begrafenissen.

En zo werd ze gebombardeerd tot de verpersoonlijking van de Zambiaan. Klein, maar kranig, genereus, boordevol liefde.

De eerste keer dat er geld werd gestolen, stak ik mijn hand voor haar in het vuur. De tweede keer ook. De derde keer deden de oude blaren nog teveel zeer.

Feiten moeten onder ogen gezien worden, zelfs als je daarvoor met de blote hand immense voetstukken moet afbreken. Mavis donderde naar beneden, en probeerde zo veel mogelijk mensen mee te sleuren.
Ze trok nog 1 keer naar haar little helper, maar ik kon haar van de pot gerukte complottheorieën niet smaken.
Ze werd boos, ons Mavis, voor het eerst. Een dolle Mina die briesend naar Mr. Kalima's schooltje rende, en daar haar onschuldige kleinkind van het uniform ontdeed.

Zo verdween Mavis een eerste keer. Kromgebogen, wild gesticulerend, met een poedelnaakt kleutertje op de rug gebonden.Als een dief in de klaarlichte dag.

Mavis verzwolg in het hoge gras, waar ze een plan beraamde om terug te slaan. Ze wachtte geduldig af tot haar tijd zou gekomen zijn.

En zo kwam het dat ze pas vorige week terug in de openbaarheid trad, waar ze bij de hogere machten van Mpongwe bevlogen sprookjes ging vertellen over twee blanke boemannen die naar Mpongwe kwamen, geld verloren bij nachtelijke escapades in Candlelight en vervolgens de schuld in de slippers schoven van het arme, oude kuisvrouwtje. Over twee Belgische vrijwilligers die de brave gasten van hun guesthouse beledigden, en ook het arme, oude kuisvrouwtje. En over het arme, oude kuisvrouwtje, dat dit onrecht niet langer kon aanzien en eindelijk alles durfde vertellen.

Mpongwe luisterde geamuseerd, en nam vervolgens vrachtwagens vol zout.

"The kicking of a dying horse", zegt Mr. Kalima.

Ik hou het op de legende van een gevallen held.

• 16 Maart 2010 - 15:52

Jenn:

Zeer mooi geschreven simonneke!wel spijtig om dit te lezen..

• 16 Maart 2010 - 18:11

Soms gaan de zaken zo
    zoals ze gaan.

• 16 Maart 2010 - 19:17

Corinne:

Poeh, onze Mavis.. Erg mooi geschreven, maar minder mooi om te lezen ..

Liefs!

• 16 Maart 2010 - 19:32

Judith V B:

tsja.... de grote verleiding.... ik hoop dat ze in elk geval eerlijk wil gaan kijken naar zichzelf.... en wat zielig voor dat kleinkind.... zijn jouw blaren inmiddels genezen simon? je hoeft er niet langer op te zitten hoor.... vele groeten aan zambia....

• 16 Maart 2010 - 20:12

Mamoushki:

En dan te zeggen dat Mavis en haar gezin dankzij jullie een unieke kans kregen op een betere toekomst…

Laat deze negatieve ervaring toch niet de bovenhand krijgen. Denk vooral aan die dankbare fonkeloogjes en aan al het mooie dat jullie daar al verwezenlijkt hebben.

Ik ben zó fier op jullie!

Heel dikke knuffel

• 16 Maart 2010 - 21:21

Oncle Jean En Co:

Jammmer dat iemand waar je zo veel vertouwen in hebt, op die manier te werk gaat. Terwijl jullie zich zo intens inzetten om hen zoveel goeie dingen bij te brengen, maakt ze misbruik van jullie goedheid. Laat haar maar duidelijk voelen dat ze het op die manier niet zal maken, ooit zal ze wel kraken...
    Kop op Simon en Fritske, trek jullie op aan alle andere fantastische mensen die je daar reeds leerde kennen. Je leverde reeds puike prestaties!!!!
    We love you, yes, we do!!!

• 17 Maart 2010 - 08:15

Jozef Ginneberge:

Beste Simon en Sofie,

we gaan volgende week sponsorzwemmen om bij jullie de installatie van een waterpomp te helpen bekostigen ... zoals vorig jaar bij jouw bezoek aan onze school reeds aangekondigd.Hoeveel centen moeten we ophalen om dit te verwezenlijken ?
    Het allerbeste daar in Mpongwe en graag tot wedermails: directie@depapaver.be

MVG,

Jozef Ginneberge,
    De Papaver Adegem.

• 19 Maart 2010 - 14:54

Dave 1HA:

Hallo ik ben dave uit 1HA
    en ik vind het spijtig dat memory matale weg is.

Ik vind het leuk wat jullie doen voor zambia doen!!!!

Ik zou het zelf niet kunnnen.

Proficiat!!!!

Nog veel geluk

• 23 Maart 2010 - 15:06

Nonkel Geert En Mj :

Dat is het leven soms ben je teleurgesteld in sommige mensen.
    Maar laat je niet kennen, wat jullie daar doen moeten wij tenvolste bewonderen.
    Dat zou niet voor ons zijn.
    Sofie ook wens ik jou een heel gelukkige verjaardag volgende week .
    Ik wilde de eerste zijn.
    Veel groeten en dikke zoen vanuit kruishoutem.
    Opa zoent mee!!!!!!!!!

• 30 Maart 2010 - 06:28

Mandy:

Die mavis toch,.
    Wel weer heel mooi geschreven.

groetjes mandy

• 30 Maart 2010 - 15:43

Katy En Jp:

Dag Sofie,

Een heel gelukkige verjaardag! Geniet en tel maar af... 3, 2, 1 keer slapen...
    Een dikke zoen!