Onze kamer - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Onze kamer - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Onze kamer

Door: Sofie ~ Chongo

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

07 Maart 2010 | Zambia, Mpongwe

Een vuile chitenge bedekt onze djembé.
Herinnering aan de laatste begrafenis die ik bijwoonde ...
Ik ril als mensen het “een mooie begrafenis” vonden, maar dit is 'een mooie begrafenis':
Buiten branden enkele vuurtjes (je zou het haast gezellig durven noemen) en zien mannen elkaar na lang terug. Ze babbelen over hun maïs en het te veel aan regen. Enkele vrouwen koken nshima voor de 100-tal aanwezigen. Binnen zit ik. Eerst met Simon, daarna enkel met mama Fridah.
De benen voor de muggen verstopt onder mijn chitenge. Het hoofd neergebogen. We praten over de vrouw die veel te vroeg is gestorven. Deze keer niet aan malaria, aids of tuberculose, maar aan kanker
(“ook dat hebben ze hier”, denk ik haast luidop). We lachen over de witchcraft die er even verderop voor zorgde dat een doodskist 'niet wilde begraven worden' en als uit zichzelf terugkeerde naar het paleis van de chief. En er wordt gezongen in het kamertje naast dat van ons. Even later ook geklapt en gedanst ... De schimmen geven het geheel iets romantisch.

Onder het bed ligt Simons opruimmanie: “als we het maar niet zien”.
Enkele schriften Bemba, houtlijm van de ooit geplande lessen houtbewerking, kabels van de geslaagde elektriciteitswerken en paperassen van mijn 100 weeskindjes.

Rechts siert mijn naaitafel. Onaangeroerd. In België verkocht als antiek, hier als nieuw aan business-men allerhande. Mijn 4 eerste lessen waren bijzonder veelbelovend, met grootse plannen voor een eigen atelier, maar een slang te dicht bij m’n naaileraar dacht daar anders over … en daar staat ze nu, in alle stilte elegant te wezen …
Op het bed lig ik te typen, want de tafel ligt vol.
Met de voeten waar het hoofd hoort en het hoofd waar de voeten straks komen te liggen. Spelend met het muskietennet. Mijn vijand.
Links voor mij een grote bananendoos.
Ooit netjes ingepakt en vanuit België via Nederland naar Mpongwe opgestuurd.
Heelhuids aangekomen met mousseline, frisbees, chocolade, echte Douwe Egberts-koffie en speelgoed voor de kindjes. Een godsgeschenk in dipjes-dagen, een extra opbergsysteem in onze kamer.

En dan voor mij: de tafel.
Mama Fridah en papa Kalima gaven Simon een koffiezetapparaat cadeau. Ze beginnen ons te goed te kennen … Geen ochtend kan gestart worden, of geen dag succesvol beëindigd zonder potje(s) koffie in de ochtend. Daarnaast een hippe zwarte Zambiapet, dito riem met passende Zambia-vlag en een fel geel t-shirt met één of andere Zuid-Afrikaanse rapper. Samen met het Mpongwe-Basic uniformpje en 8 (nu nog maar 6) parelhoenkuikentjes, vormden ze Simons verjaardagscadeautjes. Dit jaar noodgedwongen integraal uit Mpongwe-city.

Onze tafel lijkt de hele week te omvatten, met ook nog een waterfles met drie kleine visjes. De vangst van zaterdag, nadat Simon de twee Roberts voor was bij het vissen met zelfgemaakte lijnen.

Onder de tafel onze I-Love-Zambia- en een versgekochte paraplu met veel te felle regenboogkleuren. Het regenseizoen slaat keihard en meedogenloos toe dit jaar.
Huizen storten in of spoelen weg, oogsten mislukken, straten en paden lopen onder.

Op de grond een grote zak met 5 nieuwe chitenges voor “de vrouwen van GCMF”. Ik zit – geheel logisch met 4 mannen – in het organiserende comité van de vrouwendag op 8 maart. We zullen dansen, zingen en shaken … Yihaa!

Onze kamer is een slagveld ...
Het bewijs van een lekker drukke week … heerlijk.


En trouwens:

We melden u met diepe spijt
Het henegaan van Kikker Karel
Hij raakte al zijn grip plots kwijt
Vaarwel mijn vriend, briljanten parel.

  • 07 Maart 2010 - 17:44

    Elientje:

    Hallo Sofie en Simon sorry dat ik een beetje laat ben met mijn brichtje ik had het druk.
    Hier is alles in orde.
    Jou brichtjes zijn ook mooi.Ik doe mijn best op school. Het is niet zo moeilijk. Nu zijn we bezig met kommagetallen.
    Ik vind de foto's die je hebt doorgestuurd zeer mooi. Ik verlang naar je en simon ook want ik mis je!!! En weet je dat je nu een dikke zoen krijgt smik smak smik smak smik smak... je liefste nichtje Elientje
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx....

  • 07 Maart 2010 - 18:04

    Oncle Jean En Co:

    Simon,
    veel te laat, maar je moet het eerst weten,alsnog een gelukkige verjaardag gewenst.Fritske,als ik dit verhaal lees, is het eerste wat in mij opkomt, die jonge gasten toch, opruimen is echt niet te vinden in hun woordenboek:-)(maar we zijn ook zo geweest ze) of is het echt zo druk??
    Of nog te moe van het vieren? Geniet van elke seconde,van iedere dag!!!
    We love you, yes we do!!!

  • 07 Maart 2010 - 20:28

    Mathias Monbaliu:

    heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk!

    Opruimmanie onder het bed! ;-) En inderdaad : "tmag nog vuil liggen, als het maar niet te zien is of als het maar proper gesorteerd is! Dat het zeker genen cité wordt! En er kan altijd iemand binnekomen! stel je voor!"

    Dat moet een tic zijn van de Monbaliu's, met dank aan...
    .
    .
    .
    .
    Mama Micheline's jarenlange indoctrinatie! ;-)

    Dank u mama Micheline! ;-)

    En voor jullie negertjes:
    ik lees jullie verhalen telken male met betamende concentratie en aandacht, en steeds met een glimlach tot gevolg! Ik kan dus al niet wachten om met elk van u gebeiden een avondje lang solo te date! Solo welliswaar, maar uiteraard in het gezelschap van een uitdagend wijntje of een corpulent biertje. En het liefst nog in de bruinste doch hipste tent van Gent en zelfs omstreken!

    Dikke zoen voor Sofie, en een ... ja, nee, ook een dikke zoen voor jou broerie!

    tot gauw!

    de reeds langst geïndoctrineerde zoon.

    x

  • 07 Maart 2010 - 21:49

    Mamoushki:

    Fietje

    Nog steeds geen opruimfreak?!
    Vroeger was uitvluchtjes bedenken om toch niet te moeten opruimen ook al één van je kwaliteiten.

    Zambia heeft je dus op dat vlak nog niet veranderd :-)!

    Een superdikke knuffel

  • 08 Maart 2010 - 14:18

    Judith V B:

    waar kan ik de DE koffie heensturen? dan kan ik de zambianen helpen in het onderdrukken van jouw ochtend...... :)
    You Rock Angel!!
    En tsja, zonde van Kikker Karel....was hij iets te glibberig?

  • 08 Maart 2010 - 14:19

    Judith V B:

    oh en een kus en knuffel!

  • 09 Maart 2010 - 19:54

    Barbara:

    Kalima ken ik al, doe hem bijtijds es de groetjes van mij.
    dikke,dikke zoenen aan jullie allebei!
    tot de volgende!
    bbye

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon & Sofie

Voor de NGO "Geef de kinderen van Mpongwe een toekomst" werken we 2 jaar in Mpongwe, Zambia. Simon staat in voor het projectmanagement van de stichting, Sofie is verantwoordelijk voor het weeskindproject en het guesthouse als income-generating project.

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 153618

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 05 Juli 2010

Wonen & werken in Afrika

Landen bezocht: