Er middenin - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Er middenin - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Er middenin

Door: Simon ~ Kaputula

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

12 Februari 2010 | Zambia, Mpongwe

Ik heb geen idee waarover ik moet schrijven. Ik zit hier, zoals zovele vooravonden, op de grond, want dat zit hier het gemakkelijkst, in mijn tuintje.
(al kijkt Mister Kalima nog altijd prettig uit de ogen als hij me als een kleermaker voor mijn kantoor ziet zitten en lacht hij schuddehoofdend -de drie korte hikjes en een lange zucht- “I like the way you sit. It's like you are very comfortable at home”)
De zon is net laag genoeg gezakt om onder afdaken heen te glijden, “mijn tuintje” is een paradijs van rode bloemen, zwarte kwispelstaartvogels en zingende prinsen, de slagerij van het dorp zet een vrolijke streep filmmuziek onder iedere beweging die ik maak, mister Kalima's leerlingen huppelen schattig bordeaux voorbij, een lange sliert monchichitjes die vrolijk naar mij zwaait.

En ik word er uitgelaten van, dat wel, het plezier kriebelt stiekem aan mijn tenen. Maar ik zie het niet meer.
Ben ik dan zo blind geworden?

Ik heb het gevoel dat er niets is gebeurd deze week, maar weeskinderen werden zwanger, al dan niet onder dwang, vrienden werden vader, al dan niet tegen hun zin, waterpompen werden hersteld, voetbalploegen gevormd, stervende paarden schopten wanhopig om zich heen.
Elke dag komt er een nieuwe stroom weeskinderen die graag gesteund zou willen worden, en wij moeten ze weigeren. Omdat ze net buiten Mpongwe wonen, omdat de resultaten tegenvallen, omdat ze enkel toegelaten werden op een “slechte” school.
Omdat ze mààr enkel wees zijn.

En ik doe dat, omdat het moet. Omdat ik kijk naar de bigger picture.
Sorry, meisje van negen jaar dat kilometers stapte om hier te geraken, ik zou u dolgraag steunen, maar de cijfers zeggen...
Ben ik dan zo hard geworden?

Ik mis hem soms wel, de Simon die zijn geld aan iedereen zou geven, die een hele avond triest was omdat een jongen hem om eten had gevraagd, of die met een overdreven hoeveelheid decibels “Kom kijken, het gras is hier zo groen!” kon roepen.
Ik ben soms bang dat de blind- en hardheid me in hun greep hebben gekregen, dat ik cynich ben geworden, een gevoel dat ik verafschuw.

Maar dan, op een mooie namiddag, sla ik op weg naar de markt een praatje met Brandon of Fridah, of maakt mijn hart een sprongetje als een oud vrouwtje mij vanop grote afstand aanmaant te stoppen, en dan met zeven tomaten komt aangelopen, of krimpt het juist ineen als achter dat vrouwtje een van vliegen doordrongen kleinkind hangt.

En dan besef ik dat mijn gevoel van de voorbije dagen niets met blindheid te maken heeft, of met hardheid, laat staan met cynisme. Ik ben hier thuis nu. Na een jaar sta ik niet meer langs de zijlijn alles te overschouwen, maar ben ik er middenin. En er middenin zie ik minder, en word ik opgevangen door de zachte kring van mensen rondom mij, als er iets ergs gebeurt.

En er middenin is het ook goed.

Ik zucht dus diep tevreden als ik besef dat ik niet ben veranderd. Ik ben nog altijd hetzelfde zachte eitje, en overdreven romantisch. Ik moet geen schrik hebben, want vandaag is alles nog vertrouwd gewoon, maar morgen vliegt er dan een nieuw kleur vogel voorbij, of schuddebuikt Chanda, of breekt Prince zijn persoonlijke record "zo-snel-mogelijk- "fully booked”-zeggen”, of zijn er meer kinderen dan anders, of minder muggen, of gaat de zon net iets mooier onder, of is de bliksem net iets lichter, of de donder net iets zwaarder.

En dan zullen mijn decibels onmiddellijk terug de hoogte in gaan.

  • 12 Februari 2010 - 10:27

    Jennifer:

    mooi verwoord, kan niets anders zeggen!

    x

  • 12 Februari 2010 - 17:25

    Lieve (van Fons):

    hey Simon, zelfs als jij geen inspiratie hebt, vloeien de poëtische ontboezemingen als inkt uit een pen. Ik zag het weer allemaal voor de ogen... Sla het allemaal maar goed op in je hart en nieren, want hier is het bijwijlen echt balen, winter is lasting for ever ! Veel liefs aan jullie beiden x

  • 13 Februari 2010 - 19:57

    Mamoushki:

    Die (half)zachte en romantische Simon is ongetwijfeld ook die waarvan Sofie het meest houdt. En misschien is het maar goed ook dat zoveel miserie toch een beetje went. ‘k Ben trouwens benieuwd hoe wij dat in april allemaal zullen beleven...

    En hoe lukt ondertussen jouw start-to-run-programma? Op schema om de marathon van Brussel te lopen?

    Een heel warme knuffel voor jullie beiden!

  • 13 Februari 2010 - 20:37

    Liesbeth:

    Lieve schoonbroer,

    Geniet maar goed van het 'er-middenin-zitten', want voor je het weet sta je er opnieuw buiten en zit je terug in ons Belgenlandje. Hopelijk ben je dan in topvorm om je marathondroom tot een goed einde te brengen. Maar... daar twijfel ik geen moment aan!

    Blijf je daar verder goed zorg dragen voor mn grote zus??

    Een dikke ik-mis-jullie-heel-erg-hard-zoen -x-

  • 14 Februari 2010 - 11:29

    Barbara:

    tgoh..., Simontje..., je moest es weten hoe ik dat gevoel zo herken...,want hier vanuit onze rijke Westerse maatschappij wil ik liever nog meer doen, maar anderzijds ... misschien moeten we gewoon tevreden zijn met de dingen die we doen, misschien gewoon ons neerleggen bij de dingen die wel zo zijn en zullen blijven (want als je téveel de last van de wereld op je schouders draagt, ga je eronder door, dan word je depressief en da's nog véééél erger!!!)

    Dus, keep on smiling, dear, you're worth living!!!

  • 14 Februari 2010 - 11:33

    Barbara:

    Shiiit, juist een kweetniehoe lange reactie geschreven, die het internet opgeslokt heeft...!!!

  • 14 Februari 2010 - 11:48

    Barbara:

    ... dan kan ik maar gewoon herbeginnen, hé!!!

    Ik wilde je vertellen dat ik jouw gevoel ZOooo herken!!!

    Naar een oplossing zoeken, is in feite waar je toch mee bezig bent en ik ben van mening dat je zooo goed bezig bent, en mischien is het juist een teken van "volwassenheid" als je je houdt bij de dingen die je doet, doe die dingen maar gewoon zo goed als in je mogelijkheden ligt, en blijf ook de Simon die je bent!!!
    Ik kijk al héééél erg uit naar 5 juli -en vanaf dan doen we enkele leuke dingen samen, hé!!! bbye

  • 14 Februari 2010 - 11:52

    Barbara:

    oeft, ik lees net al mijn reacties hieronder, dus 't internet is toch niet zo'n slokop...!

  • 19 Februari 2010 - 22:39

    Mamoushki:

    In een mailtje van Sofie lees ik: "Kaputula is superdruk bezig met het herstellen van waterpompen. Echt een wijs project, zo vindt hij zelf. Hij komt op veel plaatsen en
    krijgt - als het lukt - meteen de dankbaarheid van de mensen."

    Zo wijs! Chapeau! Laat de dankbaarheid en het plezier nog maar vaak en heerlijk kriebelen aan je tenen...

    Dikke kus

  • 02 Maart 2010 - 10:08

    Regina:

    het raakte me diep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon & Sofie

Voor de NGO "Geef de kinderen van Mpongwe een toekomst" werken we 2 jaar in Mpongwe, Zambia. Simon staat in voor het projectmanagement van de stichting, Sofie is verantwoordelijk voor het weeskindproject en het guesthouse als income-generating project.

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 153618

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 05 Juli 2010

Wonen & werken in Afrika

Landen bezocht: