Mijn modussen & ik - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Mijn modussen & ik - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Mijn modussen & ik

Door: Chongo ~ Sofie

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

03 Februari 2010 | Zambia, Mpongwe

MODUS 1: ’t is ‘t laatste onderbroekske

Ik ontzie het mij elke keer, stel het zo lang mogelijk uit,
en als ik dan eindelijk begin aan de taak die mij als vrouw nu eenmaal is toebedeeld (net als de afwas, koken, altijd klaarstaan voor mijn man, poetsen, de opvoeding van de kinderen, schrobben, strijken, boenen, boodschappen doen, … Emancipatie van de vrouw, amehoela), vind ik het helemaal fantastisch.
Situatie-schets: handen in de wastobbe, 2 volle wasmanden naast mij, een lege waslijn achter mij.
Uitzicht: groen, kippen en geiten.
Achtergrondgeluiden: buurkindjes, kippen en geiten.
Geur: heerlijk frisse “Boom”, “Bullet” of “Chick” (de Dash, Dreft & Omo van den Afrique), kippen en geiten.
Duur: zo lang het moet (met een versnelling bij de t-shirts en een dipje bij de lange broeken).
Ik hou van modus 1. Maar zie al op tegen de volgende keer.


MODUS 2: avondlijke powercut

Eerst een vloek.
Dan een “hmmmmmmmm”.
Verplicht buiten koken, zitten en babbelen.
Met een hemel vol sterren en als het meezit een zingend dorp.
Het toppunt van gezelligheid.


MODUS 3: ochtend met een powercut

(Deze modus overstemt alle andere modussen.)
De dag wordt gestart zonder warm water (of water tout court). Zonder koffie. Zonder gepland rapporteren en mailen. En zonder tweede koffie.
Gruwel. (tot de zon op komt, ik mij nestel in een Afrikaanse ligstoel en mijn boek eindelijk nog eens kan open slaan)


MODUS 4: Maanddip

Immer in extremen: Zambia gaat traag, de mensen zijn lastig en ze stinken, iedereen smeekt, zaagt en klaagt, de beesten zijn vies en ze bijten mij lek, onze koelkast schimmelt en de keuken wordt overgenomen door een leger kakkerlakken, die onderbroekskes krijg ik toch niet meer proper, de overheid staat stil of gaat zelfs achteruit en op de markt zien ze mij niet want er ligt modder, de zon schijnt te fel en ik zweet als een rund, die zatlappen zouden beter werk gaan zoeken, de bus is te gammel en de nshima te zwaar, de Castle valt op mijn maag en water is altijd maar water.

En ’t regent.


MODUS 5: ‘k moet iets aan mijn fysiek doen

Ik zit, voel en bekijk de kwab, trek mijn flashy witte loopschoenen aan en hervat mijn start-to-run-programma. Evy’tje Gruyaert supportert, ze weet intussen hoe het moet.
Over kiezels, modder en hoog gras groet ik lachende Zambianen met een flauw handgebaar.
Kindjes zetten een sprintje in en volwassenen vragen of ik Simon niet kan bijhouden.
Ik jog langs huttendorpjes, de katholieke kerk en een schooltje. Sinds kort weer 3 keer per week (achteraf) een zaligheid.


MODUS 6: foert fysiek, ‘k heb nood aan een chipke

Of een pintje. Of een koekje.
Om nog maar te zwijgen over de frietjes, garnalen, zalm, Franse kazen, mojito’s, …


MODUS 7: weeskindje mijn kindje

Emeldah’tje, Gloria, Knox, Modest & een 96-tal anderen. Ik ben trots als ze op 11 januari weer naar school gaan, teleurgesteld als ze slechte resultaten hebben en ongerust als ik lang niet meer van hen heb gehoord. Mijnen Graham is aan’t puberen, ons Jane is klaar met haar middelbaar en Peter wil nog altijd president worden. Ze zijn van mij. Ik ben hun mama. Mijn favoriete modus …


MODUS 8: mijn platte land, mijn Vlaanderenland

Ik tel af: zie de Graslei al liggen, ruik het frietkot in ‘Liebirgh’ en feest op Dionniss.
Ik groet Jacob van Artevelde, krijg een gratis appel van den Turk en slurp van een heerlijke mojito op de Korenmarkt. Ik flaneer van terras, over park, naar plein. Vlaanderen, op 5 juli zijn we er weer: u weze gewaarschuwd.


MODUS 9: what a foundation, what a job

18 waterpompen, een 100-tal weeskindjes, 4 scholen, een maïsmolen, een vaardighedencentrum, 4 leerkrachtenwoningen en een heel dankbaar district. Ik hou van dit werk. Ik hou van de projecten. Ik hou van dit land.


MODUS 10: Sofie groet ’s morgens de dingen

Dag fel-oranje vogel in de boom. Dag nachtwacht Prince. Dag zwevende arend in de lucht. Dag schattig boelietje op de straat, dag flashy insect op rode bloem, dag tandloze Holmes, dag wandelende tak, dag zwevend strootje, dag mooie hemel, dag …
(wacht even, ik neem mijn camera).


MODUS VAN DE DAG: sorry

Ik excuseer me bij Simon voor mijn eindeloze modus-swings.
“Het houdt u boeiend”, fluistert hij.
Een nieuwe modus bloeit.

  • 03 Februari 2010 - 20:32

    Kelly:

    dat laatste is echt superlief:)

  • 03 Februari 2010 - 22:30

    Uw Meetse En Co:

    Blijf er in geloven je weeskindjes hebben je zuperhard nodig !!

    Fietje, blijven lopen hé !! Ikzelf ben nog altijd op zoek naar een looppartner.

    draag zorg voor elkaar, wij zien jullie graag

    Uw meetse en co

  • 04 Februari 2010 - 10:09

    Zus:

    Ik denk dat hier de algemene voorkeur uitgaat naar MODUS 8... maar geniet eerst toch nog maar van al je andere...

    Gaan zus en schoonbroer en blijf ons reuzetrots maken.

    TOT GAUW -x-

  • 04 Februari 2010 - 15:53

    Mama Micheline:

    Eerlijk ? die modus 8 maakt me toch gelukkig ook al zijn de andere zo mooi, zo lief, zo pakkend, zo bewonderenswaardig ...
    Dilkke zoen voor allebei

  • 04 Februari 2010 - 16:23

    Martin En Ann:

    Jullie doen da goed daar,super,....dat zullen ze daar ook wel weten.Veel liefs uit Vlaanderen...

  • 04 Februari 2010 - 16:48

    Barbara:

    Hey daar, Zambiaantjes!!!
    Wel per internet krijg je onmiddellijk een antwoord van me, liever dan met de gsm, eigenlijk...
    Ik zou modus 7 ook écht wel als favo-modus verkiezen!!!
    5 juli zal er vlugger zijn dan jullie beseffen, dus BLIJF GENIETEN ;-)

  • 04 Februari 2010 - 18:28

    Marnix En Sabine:

    zo zaaaalig jullie te kunnen lezen!!!
    en alles een beetje meevolgen op lange afstand maar in ons hart zijn we ter plekke
    Tot deze zomer??!
    (Herinner je je ons tuinconcertje? "aubade met lijsters"? ...
    in juni 2010 met Joke van Leeuwen op affiche!)
    veel liefs
    Marnix en Sabine

  • 05 Februari 2010 - 13:36

    Judith V B:

    knuffeltjes. passen wel bij elke modus vinnik. :)

  • 07 Februari 2010 - 18:02

    Jenn:

    Prachtig! Echt dingen die ik mis, ondanks maar 10 dagen daar geweest te zijn!

    Tandloze Holmes! ECHT GEWELDIG!

    xx

  • 09 Februari 2010 - 19:22

    Oncle Jean En Co:

    Hey Fritske,

    het vrouwke zijn wordt o zo vaak onderschat hé. Maar diep in ons hartje beseffen we wel wat jullie allemaal doen voor ons.
    En laat je niet te fel afpeigeren hé anders ga je er te scherp uitzien en zeker nu je jezelf ook al het sporten oplegt.
    En inderdaad ook wij hier vinden modus 8 super!!!!!!!!!!!!
    Elientje nog geen tijd gehad om te antwoorden op je mailtje, ( examens)dit weekend doet ze het zeker ok?
    We love you, yes we do!!!!

  • 16 Februari 2010 - 08:06

    Isabel:

    Vlaanderen zal blij zijn jullie terug te zien! We zetten de pintjes fris, de frietjes klaar en de mojito's gemixt!

    Succes nog daar!

    (Na bijna 2 jaar kom ik er dan eindelijk toch toe om jullie een berichtje te sturen, schande)

    Dikke zoen!

  • 18 Februari 2010 - 22:47

    Mamoushki:

    Hahaha… Sofietje en haar modussen… Zo herkenbaar! Typisch iets voor haar!!!

    Reuzebenieuwd naar haar lijstje vanaf 5 juli!

    Een dikke ik-mis-je-elke-dag-een-beetje-meer knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon & Sofie

Voor de NGO "Geef de kinderen van Mpongwe een toekomst" werken we 2 jaar in Mpongwe, Zambia. Simon staat in voor het projectmanagement van de stichting, Sofie is verantwoordelijk voor het weeskindproject en het guesthouse als income-generating project.

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 153617

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 05 Juli 2010

Wonen & werken in Afrika

Landen bezocht: