Het regenseizoen - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Het regenseizoen - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Het regenseizoen

Door: Kaputula ~ Simon

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

15 Januari 2010 | Zambia, Mpongwe

Het voelt als een eeuwigheid geleden dat ik hier zat, en keek, en schreef. Het is regenseizoen, mijn persoonlijke favoriet: dramatiek, intensiteit, geen rustig kabbelen meer. De wereld vergaat. En herleeft terzelfdertijd. Het gras hunkert groen in de richting van de hemel, kuddes insecten zwermen uit gaten die nog niet bestonden, de wegen rochelen en reutelen dat het een lieve lust is.
Ik zit voor alle zekerheid onder een afdak.

Want al is de hemel nu nog maagdelijk wit, ze zal niet waarschuwen als er veranderingen op til zijn. Ze zal omslaan, plotser dan het stoppen van de hik. Ze zal beslissen "Nu!", en ze zal zwart zijn, en bombarderen, en branden. En het gras zal extatisch alle poriën openzetten, drinken wat er te drinken valt, want even plots zal het voorbij zijn, en herinnert enkel nog een licht geroffel in de verte aan de apocalyps die zonet voorbij kwam gezweefd.

Maar onweer is hier ook veel meer dan iets om heel even heel erg bombastisch en lyrisch over te doen. Voor veel te veel mensen is het een periode van angstig wachten. Daken storten in, huizen spoelen weg, ziekenhuizen zijn niet langer bereikbaar.

En vorige week, tijdens een van de zovele angstwekkende onweersbuien, slaat de bliksem in in een klein hutje in het centrum van Mpongwe, en sterven drie kinderen in de uitslaande brand. Het hele dorp staat stil, en langzaam maar zeker bereikt ons het gerucht dat het om twee nichtjes en een neefje van Prince zou gaan.
Als hij om 17u komt werken, vraagt Sofie hem wat er precies is gebeurd, maar tot onze verbazing weet hij nog van niets, en hij rent dus in allerijl en alle staten naar de markt om alles te gaan uitzoeken.

Een half uurtje later staat hij kleintjes in het deurgat. "It's true", is alles wat hij zegt, en dan begint hij te huilen zoals ik nog nooit een man heb zien huilen. Schokken, trillen, snakken.
Onze Prince. Sterke, stoere Prince, ligt echt als een hoopje ellende op de grond, en wij kunnen niets anders doen dan naast hem gaan zitten, en wachten.

Dagenlang gonst Mpongwe over het drama. Op de dag van de begrafenis lijkt niemand nog te werken, maar is iedereen aan en in de kerk, waar nog harder dan anders wordt geroepen en gehuild. Dramatiek, intensiteit. De wereld vergaat heel even. Maar ook Mpongwe herleeft.

Want de mais moet geplant, het gras moet gecleared, de waterputten geleegd. De zeven vette jaren komen eraan.

Het regenseizoen zit vol tegenstrijdigheden.

  • 15 Januari 2010 - 09:42

    Papa Simon:

    Tragisch mooi en triest. Ik krijg er helemaal koud van. Blijf dicht bij Prince....

    Papa (Jan)

  • 15 Januari 2010 - 13:27

    Regina:

    Steeds weer een moment om even stil te worden... dat gevoel heb ik telkens als ik je mooi en warm geschreven verhalen lees.

  • 15 Januari 2010 - 14:33

    Judith:

    Altijd als ik dit soort ware verhalen hoor denk ik maar één zin: als er nooit meer een morgen zou zijn....wat zou ik dan vandaag anders doen....? Daarom...vandaag bel ik mijn oma en open ik wederom mijn hart voor haar...zelfs terwijl ik weet dat de reeele kans bestaat dat zij het toch weer kwetst... Dank je Simon...en Prince...vandaag brand ik een kaarsje voor jou en je nichtjes en je neefje...in liefde, Judith

  • 15 Januari 2010 - 19:01

    Oncle Jean En Co:

    Echt koude rillingen krijg je hier van. Waarom moet dit regenseizoen dat er ook zo nodig is zo veel menselijk leed veroorzaken? Waarom zijn hemel en aarde soms zo onstuimig en maken ze zo vele slachtoffers.
    Het ga jullie goed!!!
    We love you, yes we do!!!!

  • 16 Januari 2010 - 10:41

    Mandy Leuven:

    Verschrikkelijk, om dit te lezen. brengt een koude rilling teweeg.
    wens prince veel sterkte van mij en geef hem een dikke knuffel.
    xxx

  • 16 Januari 2010 - 14:38

    Barbara:

    Geef Prince ook van mij een warme knuffel!!!




  • 17 Januari 2010 - 10:55

    Mama Micheline:

    Zal blij zijn als ik al die mensen kan ontmoeten;als we jullie mooie teksten lezen wordt het verlangen nog groter. Spijtig dat er niet alleen blije momenten zijn om over te schrijven Sterkte voor iedereen die betrokken is bij al dat verdriet en dikke knuffel

  • 18 Januari 2010 - 19:49

    Sabine:

    Je verslagje raakt diep.
    Daar wordt een mens sprakeloos van ...
    en toch moet het leven verder ...
    "je mag je tranen niet tellen. Als je vindt dat je al zoveel tranen hebt vergoten, dan stop je helemaal niet meer met huilen. De gedachte zoveel pijn heb ik reeds geleden, wordt een nieuwe pijn. Waar is dan het einde van het verdriet?" (Friedrich Hebbel) Geciteerd door Leonard Nolens in zijn dagboek.
    Gelukkig zijn er altijd mensen om bij UIT te huilen ... en verder te gaan ...

  • 01 Februari 2010 - 15:04

    Jenn:

    Jezus! Dat is nou waarom ik onweer zo eng vind!
    Wat erg om te lezen. Vooral nu ik er geweest ben, en ik weet hoe zo'n dorp stil kan staan omdat tijdens ons bezoek aan het ziekenhuis ook werd gerouwd in het centrum vanwege een jongetje dat doodgereden was.

    Let goed op Prince!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon & Sofie

Voor de NGO "Geef de kinderen van Mpongwe een toekomst" werken we 2 jaar in Mpongwe, Zambia. Simon staat in voor het projectmanagement van de stichting, Sofie is verantwoordelijk voor het weeskindproject en het guesthouse als income-generating project.

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 153623

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 05 Juli 2010

Wonen & werken in Afrika

Landen bezocht: