Een haat-liefde-verhouding - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Een haat-liefde-verhouding - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Een haat-liefde-verhouding

Door: Chongo ~ Sofie

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

16 December 2009 | Zambia, Mpongwe

Ik heb vaak een rollercoaster-gevoel.
Misschien ook omdat ik het hele leven-gedoe zo opneem. Alles in extremen. Van uiterst gelukkig tot heel diep bedroefd. Van bitcherig (ja, ’s ochtends!) tot poeslief. Zo ook mijn voorbije Zambia-weken.

De Zambianen zijn lief, maar niet altijd.
De kindjes schattig en fonkelig dankbaar, maar gisteren niet.

Het heeft iets weg van het paardebloem-plukken van vroeger.
Altijd een mini-geel blaadje wegtrekken, in de stille hoop dat het laatste het gewenste antwoord zal geven: … hij houdt van mij, hij houdt niet van mij, hij houdt van mij, hij houdt niet van mij … hij houdt van mij!

Ik hou niet van hem: van de drie 14-jarige mama’s die net zijn bevallen. De één nog minder verliefd naar hun kleintje kijkend dan de ander.

Ik hou van hem: van het wondermooie pasgeboren meisje, dat ik net enkele uren in mijn armen heb mogen houden.

Ik hou niet van hem: van het immer arm zijn. Hoeveel je ook geeft, hun thuis blijft altijd met een klein kommetje eten en datzelfde kapotte t-shirtje.

Ik hou van hem: van de onvergetelijke namiddag in het lepra-centrum in Majeeri waar we hebben gespeeld, getekend, gezongen en gedanst met een 60-tal kindjes.

Ik hou niet van hem: van de Afrikaanse chaos die een prachtig project met zich mee brengt. Wachten, te laat, auto kapot, opnieuw wachten, beginnen metselen, kiezelstenen vergeten, auto in gang duwen, kiezelstenen uitverkocht, tropisch regenbuitje, nog langer wachten, fout gereedschap, ‘doen we het niet morgen-volgende week-of later?’, …

Ik hou van hem: van het water dat uit een pas geïnstalleerde waterpomp gutst en waar straks een heel dorp van zal kunnen drinken.

Ik hou niet van hem: van het besef dat het leven in België (soms helaas) niet stilstaat, van de kleine Belgische gemisjes als de familie samen feest viert, de vriendjes pintjes drinken bij een kaart- of pokerspel of de leerlingen zwoegen op een veel te moeilijk examen Frans.

Ik hou van hem: van Mr. Kalima, die m’n papa en opa wil zijn, mama Fridah, die drie dagen is weggeweest en me toefluistert hoe hard ze me heeft gemist en alle kleine zwartjes die me vragen of ik hun mama wil zijn.

Ik hou niet van hem: van de gevolgen van de dagelijkse 35°C, het zweet over de rug en tussen de borsten met na het douchen weer onmiddellijk hetzelfde plakkerige gevoel.

Ik hou van hem: van de zon, haar stralen, de wolken, de afkoeling van een tropische regenbui, de zonsondergangen en sterrenhemels. Alles net als in een Disney-film.

Laatste paardebloem-blaadje:
IK HOU VAN HEM!


Foto's op: www.picasaweb.google.be/Mpongwe

  • 16 December 2009 - 22:56

    Papa Simon:

    Sosieske

    Je hebt niet goed gekeken naar die paardebloem: er zat nog 1 klein blaadje aan. Ik hou van jullie twee ginder!!
    Schoon hé?

  • 18 December 2009 - 15:43

    Janka:

    Stom hé, dat ik altijd tranen in mijn ogen heb staan, als ik jullie berichten lees en de foto´s zie.
    Liefs!

  • 24 December 2009 - 12:22

    Nonkel Geert En Co:

    HALLO SIMON EN SOFIE
    Hier is het kerstavond en mijn gedachten zijn ook wel een beetje bij jou.
    Ik wens je een mooie kerst en we denken vanavond zeker ook eens aan jullie.
    Geniet maar van jullie avontuur,want het gaat precies vlugger of vorige jaar.
    Veel succes en een dikke zoen van nonkel geert en tante marie joseph en simon!!!!!!!!!

  • 27 December 2009 - 11:52

    Jennifer Dols:

    mooi hoor!
    meer kan ik er niet van zeggen!

    Bedankt nog voor de geweldige dagen die we hebben mogen beleven!

    Jammer dat er niet in je verhaal vermeld staat dat als er dan ook water komt je moet dansen! En dan mag je zelf invullen of je van hem houdt of niet;)

    xx

  • 31 December 2009 - 14:45

    Judith:

    Ik moet een beetje huilen nu... het is zo herkenbaar... net thuis en nu al missen... Ik hou van hem... X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon & Sofie

Voor de NGO "Geef de kinderen van Mpongwe een toekomst" werken we 2 jaar in Mpongwe, Zambia. Simon staat in voor het projectmanagement van de stichting, Sofie is verantwoordelijk voor het weeskindproject en het guesthouse als income-generating project.

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 153617

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 05 Juli 2010

Wonen & werken in Afrika

Landen bezocht: