Een klotedag - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Een klotedag - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Een klotedag

Door: Kaputula ~ Simon

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

08 December 2009 | Zambia, Mpongwe

Ik heb zin om erover te schrijven, maar drie dagen later, als de eerste treurnis is vervlogen, weet ik helemaal niet meer hoe. Vergeef me dus als ik ga wauwelen, of onsamenhangend structuurloos ratel. Het is dat ik het nodig had.

De voorbodes op deze klotedag waren al ongunstig. Zwaluwen vlogen laag onder een ladder door, inktzwarte wolken golfden dreigend onze richting uit, mijn hoofd bonkte. Denk ik nu.

Een proloog der droge feiten:
Er wordt geld van de stichting gestolen.
Er zijn vier verdachten. Drie mannen die een pad herstelden, en Prince, alhoewel dat laatste door omstandigheden erg onwaarschijnlijk is.

Niet wetende wat er komen gaat, verlies ik dan al even de moed. Het geld is mijn verantwoordelijkheid, die ik op dat moment niet nakom. Mijn grenzeloze vertrouwen, dat een gigantische deuk krijgt. Mijn liefde voor de Zambianen, die enkele uren lang zo onwaarschijnlijk onterecht lijkt.

Een gekrenkt eergevoel zorgt voor oogkleppen, oogkleppen maken u een stormram en een stormram vergeet altijd dat hij ook om de muur heen kan lopen, in plaats van er los door te breken.
Ik ijl dus naar de Mpongwe-Police, vier dagen lang. Vier dagen waarin ik heel vaak respectvol zwijg, luister naar geruzie binnen het korps en getuige ben van de meest eerbare man van Zambia die blootsvoets en met flarden van een shirt 20.000 Kwacha komt terugbrengen die hij zonet op straat gevonden heeft.
Allemaal met maar één doel voor ogen: gerechtigheid! Zoete bevredigende gerechtigheid.

Maar als na vier dagen de politie eindelijk in werking treedt en naast de drie padjesmakers ook Prince en zelfs Holmes in de boeien slaat, begint deze stormram in te zien dat hij misschien toch een omweg had kunnen maken, een ladder had kunnen gebruiken, of gewoon de deur had kunnen open doen. Hij wordt genadeloos geconfronteerd met zijn kleine hartje en de woorden van mister Kalima dat dit in Zambia de normale gang van zaken is, en dat bij diefstal nu eenmaal altijd eerst de wachten worden verdacht, doen dat hartje alleen maar meer verschrompelen.

Ik probeer alles binnen zijn perspectief te zien, diefstal gebeurt nu eenmaal overal, en zeker in landen waar mensen moeite hebben om te overleven en geconfronteerd worden met iemand die met hun dubbele jaarloon op zak loopt, maar ik heb alleen maar oog voor Violet, die huilend staat te kuisen, omdat ze denkt dat zij morgen opgesloten zal worden, of voor de vrouw van Holmes, die naar het guesthouse is gekomen om wezenloos voor zich uit te staren, of voor de vader van Prince, die start met smeken, maar uit ouderlijke onmacht al snel in dreigen vervalt. Ik zie alleen maar Holmes en Prince, opgesloten in een vochtige cel, zonder voedsel of water, afgetuigd tijdens ondervragingen, want zo gaat het nu eenmaal, met het vooruitzicht op nog een week meer van hetzelfde.

Vijf mensen, vier onschuldigen en een wanhoopsinbreker, zijn aan mensonterende omstandigheden blootgesteld door stormende Simon.
Stomme Simon.
Ik breek.

Epiloogje:
Op het moment dat ik dit schrijf staan Holmes en Prince in de tuin te keuvelen. Waar de drie padjesmakers zijn weet ik niet.
Eén dag na hun opsluiting ben ik bij de politie gaan pleiten om mijn twee kanjers voorwaardelijk vrij te laten. Vier dagen later is hetzelfde met de drie anderen gebeurd.
Ik zal nooit zeker weten wie de schuldige is geweest, maar op dit moment is de stroom uit, gaat de zon onder, en ben ik omsingeld door een leger rochelende kikkers.

En het is weer mooi.

  • 08 December 2009 - 12:20

    Barbara:

    Simon, mijnen besten,
    dat de mensheid bestaat uit egoïsten,zal ginder zeker niet minder erg zijn als hier,... "so be it." is het enige wat je daarbij kan denken want een zinnige verklaring geeft die dief niet.
    Je erover opwinden màg je zelfs in feite niet, want dan geef je hem wat hij wil,hé.
    Dus, liefste weldoener, geniet samen met Sofie van het mooie weer in jullie mooie Mpongwe waar de lachende kindjes steeds dankbaar blijven.
    bbye en vele dikke zoenen

  • 08 December 2009 - 12:33

    Papa Simon:

    Dag simon stormram

    Kleine boodschap: mama en ik proberen vanavond te bellen...
    Ik denk dat je gedaan hebt wat je moest doen. Probeer het vooral met Prince, Holmes, Violet en vrouwe Holmes uit te praten. Allerdikste knuffel

  • 08 December 2009 - 15:47

    Stefaan:

    Voor wat het waard is: ik vind ook dat je gedaan hebt wat je moest doen. Wat het misschien niet gemakkelijker maakt maar soit. Blij dat Holmes en Prince weer op vrije voeten zijn!

    Groeten!

  • 08 December 2009 - 15:56

    Corinne:

    Ai, ik schrok toch wel van je bericht. Het feit dat er gestolen is en vooral Holmes en Prince in de gevangenis.. Krijg er kippenvel van ..

    Hoop dat het jullie nu weer beter vergaat!

    Liefs.

  • 08 December 2009 - 17:26

    Coen:

    Hmz.. dat zijn mindere berichten! hopelijk gaat het snel weer beter!

    ik lees nog steeds elke keer jullie verhalen met veel plezier!

    het ga jullie goed!

    Groeten en liefs Coen

  • 09 December 2009 - 14:47

    Regina:

    Naast de vele mooie momenten heb je dan die donkere dagen waarop zoveel in vraag wordt gesteld.. In zulke momenten mis je dan wellicht wel het warme nest van je thuis. Hopelijk heeft het van je afschrijven en een telefoontje wat lood van je schouders genomen.
    Veel moed om er weer positief mee door te gaan.

  • 10 December 2009 - 17:35

    Janny:

    Oe is echt niet leuk maar niet te lang mee bezig zijn en weer genieten van Mpongwe
    Knuffel

  • 11 December 2009 - 12:32

    Jos:

    Beste Simon,
    dit is balen, voor iedereen, maar vooral voor jou omdat jij je verantwoordelijk voelt. Het zijn (helaas) zaken die gebeuren. Om je iets te troosten het volgende. Op mijn werk wordt op zondagavond het slot van het hek doorgeknipt en een aanhanger gestolen (eerst nog gevuld met schroot) 3 dagen later hetzelfde verhaal, wel een ander hek maar weer een aanhanger met staal gestolen. actie van het bedrijf: camera's op de hekken en nieuwe sloten erop. 3 dagen later, via de buren aan de achter zijde een gat in het hek en materiaal gestolen. Weer kosten gemaakt om het ze nog moeilijker te maken. De vraag blijft wie doet zoiets?

    Simon het blijft vervelend, maar zorg dat jullie gezond blijven, goed en eeerlijk blijft samenwerken met je personeel en blijf je focussen op je doelen en niet op de hindernissen.

    Jullie zijn geweldige kanjers die veel goed werk doen. Lieve groet Agnes en Jos

  • 13 December 2009 - 18:56

    Clementine:

    Oei wat een teleurstelling! Vooral als je mensen die je denkt te kunnen vertrouwen moet verdenken. En wat naar dat dan die zelfde mansen waar je misschien ook een beetje van bent gaan houden inde gevangenis zitten. Toch denk ik dat je het goed hebt gedaan. je moet een daad stellen om zo ook de persoon te kunnen zijn die je daar moet zijn....Hopelijk kun je weer vertrouwen....

  • 15 December 2009 - 18:04

    Mandy Leuven:

    Sorry voor mijn laate reactie.

    wat erg om dit te lezen.
    krijg er kippenvel van.

    simon je hebt je best gedaan.

    hoop dat het nu weer goed gaat.
    ben blij dat homes en prince vrij zijn.

    sterkte hiermee.

    groetjes Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon & Sofie

Voor de NGO "Geef de kinderen van Mpongwe een toekomst" werken we 2 jaar in Mpongwe, Zambia. Simon staat in voor het projectmanagement van de stichting, Sofie is verantwoordelijk voor het weeskindproject en het guesthouse als income-generating project.

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 153616

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 05 Juli 2010

Wonen & werken in Afrika

Landen bezocht: