Ontdekkingen onder een onweersbui - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Ontdekkingen onder een onweersbui - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Ontdekkingen onder een onweersbui

Door: Simon-Kaputula

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

12 December 2008 | Zambia, Mpongwe

De hemel klaart af en toe heel even op. Nu eens links, dan weer rechts. En soms -die zijn het leukst- net boven mijn hoofd. Dan wordt voor één seconde de wereld rondom mij zichtbaar, net lang genoeg om tientallen beestjes alle kanten te zien opschieten.
En de donder rolt hier nog echt. Niet dat halfslachtige getokkel dat ik gewend ben, maar een diep gegrol. Alsof iemand door de vele lichtflitsen uit een diepe slaap is gewekt en daar hoe-ge-naamd niet blij mee is.

Ik kom weer tot nieuwe inzichten.

Ontdekking 1: Vogels zingen niet.
Vogels piepen, vogels knarsen, vogels tuuten, rollen, snokken, schokken en maken zo met zijn honderden samen een lied. In stereo. Zoals een triangel ook maar muziek maakt als je hem in een gigantisch orkest steekt.

Ontdekking 2: Vliegen zijn zo irritant als je ze zelf maakt.
Ken je het vervelende gevoel van een vlieg die zwaarmoedig rond uw oren zoemt, een plekje op uw arm vindt en dan tenenkrullend tergend traag richting uw schouder schuifelt? Een hand die aan duizelingwekkende snelheid naar haar toezweeft interpreteert ze als een uitnodiging om op uw been te gaan zitten. Ze zoekt een knus plaatsje uit, slaat uw beenhaar als een deken om haar schouders en lijkt moe maar voldaan aan haar nachtrust te beginnen. Een straffe die haar daar nog wegkrijgt...
Ik niet meer. Vliegen zijn mijn vriendjes. Ze zitten op mijn benen, peuteren het vuil vantussen mijn tenen, kruipen over mijn armen, hoofd, beschermen daar mijn minder behaarde plekken tegen de zon.
Waarmee ik maar wil zeggen: ook kriebelende wiebelende vliegedingen raak je mettertijd gewoon.

Ontdekking 3: 'Het regent, het regent, de pannekens van het dak' is meer dan alleen maar een muzikaal meesterwerk. Hier in Zambia is het harde realiteit.

Blij met deze diepe inzichten, maar lichtjes vochtig door de plotse regen denk ik dat het tijd wordt om een schuilplaats te zoeken.

Het onweert in de bush...

  • 12 December 2008 - 15:00

    Cladech:

    Hallo daar in het verre Afrika. sorry dat ik (of wij) zo lang op zich liet wachten, maar het is echt niet volledig mijn schuld... meer van die stomme internetverbinding die ik maar niet in orde kreeg. We spreken en denken wel regelmatig aan jullie..; wat een rijke en mooie ervaring.Vorige week werd hier in huisje Mater nog gezegd... Als ze maar geen malaria krijgen...En zover was het dus voor jou Sofie. Hopelijk was het een muggetje dat je nog een beetje goed gezind was en je maar een prik gaf voor een éénmalige opstoot( met hulp van de medicatie nat.) En nu ga ik eens alles rustig lezen want dit laatste berichtje vraagt naar meer. Dikke knuffel en ik mail nu ook eensals dit kan.

  • 15 December 2008 - 09:55

    Leander:

    broer, schoonzus in spe,

    Ik blijf zoals iedereen vol bewondering lezen. Zeker in tijden van studeren is het aangenaam om eens heel even met de gedachten af te dwalen naar een afrikaans keuterdorp. Heel even een verre reis in mijn gedachten, om dan weer dingen als 'rechtsbescherming tegen de administratieve overheid' te mogen lezen. Heel veel dank hiervoor:) Verder hier alles goed, mss heeft paps al verteld over mijn match met de eerste ploeg, die uiteindelijk geen match was? (afgelast na 45min ploeteren in de sneeuw, en niet meer herspeeld wss). Kleine opdoffer.

    Tot de volgende,

    Groetjes van mijn Sofie.

  • 16 December 2008 - 10:47

    Anniek:

    Hey Sofie en Simon!

    Jullie verhalen en foto's spreken echt boekdelen: this is the time of your life.
    Hier in België gaat alles daarentegen gewoon zijn gangetje: beetje studeren, televisie kijken...
    Kortom: geniet van elk detail, wij genieten mee!

    Big kiss
    Anniek

  • 17 December 2008 - 17:31

    Mama Micheline:

    lezen en spreken over jullie doet me de laatste dagen tranen in de ogen krijgen. Heimwee naar de tijd dat jullie beetje dichterbij waren ? Fierheid ? Beetje schrik ? Doet wel goed die mooie, blije foto's.Geniet van de kleuren, het licht ...Hier nu vrij donker en druilerig. Zal geen witte kerst worden denk ik , maar hebben al mooie koude dagen gehad/
    Dikke zoen aan allebei

  • 17 December 2008 - 21:33

    Oncle Jean En Co:

    Hey Fritske en Simon
    hier alles kits, een beetje bang afwachten wat de resutaten gaan zijn van de rapporten van Pieter en Elien.
    Zaterdag Opa zijn verjaardag gevierd, was tof. Wordt Kerst en nieuwjaar in Zambia ook in de zelfde mate gevierd als bij ons? Geef je in een volgend bericht daarover eens meer uitleg?
    Lieve groetjes en
    we love you ...yes we do!!!!!!

  • 19 December 2008 - 10:24

    Sofie Leander:

    Alles wat ik hier zou kunnen schrijven lijkt nogal gewoontjes met wat jullie ons vertellen . Dus kan ik maar een ding zeggen gunder zijt goed bezig !!
    xxx Sofie Leander

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon & Sofie

Voor de NGO "Geef de kinderen van Mpongwe een toekomst" werken we 2 jaar in Mpongwe, Zambia. Simon staat in voor het projectmanagement van de stichting, Sofie is verantwoordelijk voor het weeskindproject en het guesthouse als income-generating project.

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 154278

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 05 Juli 2010

Wonen & werken in Afrika

Landen bezocht: