Lessen oertaal - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Lessen oertaal - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Lessen oertaal

Door: Sofie-Chongo

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

20 December 2008 | Zambia, Mpongwe

Mijn zus leerde op 12 maanden Spaans, laat ik eens op 10 maanden Bemba op mijn CV toveren.

Onze leraar begint van bij les 1 over “committment”. Juist ja. Met drie aan een tafel, zes uur per week. Bordenwisser in de aanslag (maar nog geen bord) … Dit wordt wat!

Oerklanken, c wordt [tsj], ng wordt een nieuwe letter (cfr. Grieks), b wordt [w], maar w bestaat ook – om maar niet te beginnen over het onhoorbare verschil met de [bw]. Zinnen zijn hier vaak gewoon één woord.

Leerlingen, u weze gewaarschuwd: klaag niet meer dat er in het Frans meer uitzonderingen dan regels zijn. Bemba spant de kroon!

3 x 2 uur + x-aantal uur zelfstudie. Overzichtjes & fichekes maken.
Truucjes zoeken om de aaneenschakeling van [oe], [mwa] en [bwe] te onthouden. En dan truucjes om die truucjes te memoriseren.

Akapaaso = sprinkhaan ~ a’k er an paas da’k da moe eten … Ooooo.
Ukusendama = slapen ~ als ge ‘oe kussen’ kwijt zijt is’t een drama.
Ukubomba = werken ~ ’t is vooral den bompa die werkt.
Ukubyaala = planten ~ beter eens by Allah bidden voor een goeie oogst.

Sommige woorden hebben geen geheugensteuntje nodig & gaan vaak gepaard met een “mwoeha”.
melk = umukaka
spiegel = icilola
tomaat = matimati

Een fantastische taal is het.
Dagen krijgen gewoon een nummer:
Maandag = dag 1 = pali cimo
Dinsdag = dag 2 = pali cibili
Tot en met vrijdag (teveel logica is nergens voor nodig).
Zondag is toepasselijk pamulungu (~ Pamela is lang) = de dag die we aanbidden.

7 = cine lubali = 4 aan één kant, drie aan de andere.
8 = cine konse konse = 4 aan elke kant.

De zwartjes lachen zich een breuk.
Wij al lang blij dat gesprekken nu al iéts verder gaan dan “hoe gaat het?” & “waar ga je heen?”

Onze leraar is al een uur te laat (“I’m distracted by the showers”).
Onophoudelijke douches in de bush – van gebrek aan water geen sprake meer!

Tijd om nog wat woorden in mijn kop te stampen …
Ukatesha umutende icuti [oekateesja oemoetendee ietjoetie] (= Geniet van de vakantie!)


Liefs


Chongo

+ www.picasaweb.google.be/Mpongwe (foto's)

  • 20 December 2008 - 12:40

    La Chica Ebelyna:

    Viva la Bemba!
    Anteayer, Mathigo y yo, tuvieron un examen de español... Pero pienso el castellano es muy fácil que la Bemba!

    Vaya con dios!

  • 20 December 2008 - 13:21

    Freija:

    Examens achter de rug :)
    (Frans was dik in orde :D)
    Nu heb ik opnieuw wat meer tijd om aan je te denken. ;) Bemba lijkt wel een fijne taal, ook al zijn er al die uitzonderingen. Geniet daar nog met volle teugen van alles, ook de moeilijke taal ;) Ik zal ook met volle teugen van deze vakantie genieten met de gezellige sfeer van Kerstmis en nieuwjaar ^^
    xxx

  • 20 December 2008 - 14:35

    Liesbeth:

    Hola,

    Chica Ebelyna, como te fue en tu examen de español? Aprobaste ?
    Lo espero para ti. Mucha suerte -x-

    Sofietje en Simonnetje,

    Eerst even iets rechtzetten, ik heb gedurende 12 maand Spaans gesproken, niet geleerd :D, das een groot verschil!!!
    Maar ik kan best geloven dat dat Bemba geen kattepis is... (leer je me het één en het ander als je terug bent?)

    Ik heb zonet even 'Bemba' gegoogeled en blijkt dat 'Chibemba, Ichibemba, Wemba, Chiwemba' alternatieve namen zijn voor die inheemse taal :D.
    Verder stootte ik nog op een ander interessante site, waar ik het volgende uit kon opmaken:

    Cungulo,

    Mwabomba shani? Mwapoleni?
    Akasuba kamo takabosha insofu.

    Zus en schoonbroer, blijven gaan é daar.

    Tot de volgende!
    Dikke zoen
    -x-


  • 20 December 2008 - 15:49

    Regina:

    Wauw leuk... ik vind en vond het ook altijd leuk een taal bij te leren.. Zeker in het begin, dan heb je de indruk dat je goed vooruit gaat.
    Ik was 2 dagen geleden een mail beginnen schrijven... bezoek... gestopt..; en nu verdwenen in outlook. Zal wel een pc fout van mij zijn. Sorry ik moet dus volledig herbeginnen.
    ukatesha ( hopelijk wil dit nu geniet zeggen en niet vakantie, of van jullie...) warme knuffel

  • 20 December 2008 - 21:05

    Paul Nolles:

    Heel goed! Deez is ook belangrijk trouwens: Twatotela pa fyakulya ifisuma mwatopela! Probeer maar eens na het eten. Weet niet zeker of de spelling okay is.

    Greetz,

    Paul

  • 20 December 2008 - 22:26

    Mamoushki:

    Amai dat lijkt me inderdaad niet simpel! Kunnen jullie al een ‘begrijpbaar’ gesprek voeren in het Bemba? Ik ben benieuwd of jullie het ooit helemaal onder de knie zullen krijgen. Wat mij betreft mag je bij je thuiskomst terug Nederlands spreken, weliswaar met een Drongens accent ;-D!

    Je bent nog geen haar veranderd, Fieke … Ik herinner me dat je in de lagere school ook altijd met leuke ezelsbruggetjes voor de dag kwam als je iets moeilijk kon onthouden. Wie is het sterkst in het verzinnen ervan, jij of Simon?

    Heel veel liefs

    Mamoushki

  • 21 December 2008 - 08:42

    Lieve (van Fons):

    Hey, wel grappig die truucjes ! Jullie moeten daar veel plezier hebben in de les (en daarbuiten). Al eens geprobeerd om elkaar iets liefs toe te fluisteren in het Bemba ;-) De hemel klaart hier amper op en het is hier momenteel helemaal niet koud. Geen witte Kerst dus .. geen sneeuwballen ... jullie missen niks, behalve dan het zeer mooie kerstspel hier in 't dorp en de leuke kraampjes met drankjes waaraan ge uw tong verbrandt hihi. Vandaag versier ik de kerstboom, hoop dat de poezen hem niet meteen weer beginnen af te breken :-(
    Warme kerstknuffel, Lieve

  • 21 December 2008 - 16:47

    Mubanga:

    Hee daar!

    Nou zeg! Nu ben ik binnenkort niet alleen maar jaloers op uw Nederlandse, maar ook op uw Bemba taalknobbel. ;)

    Wel leuk dat jullie er echt voor gaan. :)

    Groetjes,
    Mubanga

  • 21 December 2008 - 17:10

    Barbara:

    ... en ik dacht dat ik er daarnet iets op gezet had... -mooi niet, dus!

    Ik vertelde je dus dat ik jullie een hele week ongelofelijk gemist had omdat onze computer het liet afweten. Vandaag op een koopzondag is die goeie ouwe Fnac open en kunnen wij ons vaneerstekeer een nieuwe, goeie computer aanschaffen! Dus vanaf nu kom ik weer af en toe bij jullie!

    Je Bemba klinkt wel bijna professioneel, Sofie! Dat je net begonnen bent hoor ik niet ;-)))!!!


  • 21 December 2008 - 17:16

    Ikke, Weer, Barbara:

    aha... ;-) wordt omgezet naar een gezichtje ... ik vroeg me al af waar al die vorige reacties die lachende gezichtjes vandaan hadden... dus hopelijk lukt het nu ook, dan wens ik jullie hééééél veel ;-) en ;-) en ;-) en ;-) en ;-) ...

  • 21 December 2008 - 17:30

    Barbara:

    ... niet te vinden, die foto's van Mpongwe... en het ligt in ieder geval niet aan onze nieuwe computer, want ik kan er al mee tot in Zambia mailen, dus ik zoek wel verder

  • 21 December 2008 - 19:57

    Oncle Jean En Co:

    Hey Fritsek en Simon;

    wat een broebeltaaltje is me dat. Hopelijk is je volgend berichtje nog in 't Nederlands, want veel zullen we er anders niet van verstaan.Pieter en Elien genieten van hun vakantie na "hard zwoegen" voor hun examens; Bart probeert iedere dag hard te studeren voor de aankomende examens; start op 12 januari.
    Geniet verder van jullie verblijf en we love you, yes we do!!!!!!!!!!!!

  • 22 December 2008 - 10:11

    Erwina:

    Klinkt alles heel melodisch en mooi, chapeau als jullie dat kunnen onthouden!
    Weten jullie dat de eidejaarsfeesten er aan komen?Vieren jullie die dagen in Afrika mee?
    Het aller, allerbeste voor juliie hele dorpsgemeenschap

  • 24 December 2008 - 15:48

    Philip En Lieve:

    Heel veel vreugde en liefs toegewenst van ons allemaal: Lieve en Philip en Annelies en Laurent en Frans en Jules en Titus! Wij volgen en bewondereen jullie avontuurlijk engagement en zullen speciaal aan jullie denken tijdens de komende familiefeesten.

  • 25 December 2008 - 20:17

    Mamoushki:

    Wat ik zeg in elke taal:
    'Vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar!' allemaal!
    'Joyeux Noël et Bonne Année!'
    'Merry Christmas & Happy New Year!'
    'Fröhliche Weihnachten und ein glückliches Neues Jahr!'
    Kristu abe nenu muli ino nshiku nkulu ya Mwezi!'
    ...
    Een heel warme kerstknuffel!
    Paps, Lies & Mamoushki

  • 25 December 2008 - 20:43

    Papa Simon:

    Iedereen had hier de vraag: wordt het een witte kerst? Dit jaar was het voor ons een zwarte kerst, met onze gedachten in Afrika (zwart is hier dus positief bedoeld). De valiezen staan klaar om vannacht naar Polen te vertrekken bij de familie daar. We doen de groeten aan tante Sofia. En jullie hebben alvast de groeten van de 20 nonkels, tantes, neven en nichten die hier gisteren op kerstavond waren.
    Een zalig kerstfeest op de valreep, en een dikke papa-knuffel voor allebei.

    PS.: De voorbereidingen voor onze Mpongwe-actie op school nemen grote vormen aan. Ja, 't zal daar niet gemakkelijk zijn in dat schooltje in Zomergem om daar iets tegenover te zetten :-))
    (MOPJE, ik wil geen schoolstrijd meer)

    xxx
    Paps

  • 23 Januari 2009 - 17:52

    Michelle [1HA]:

    hyee Simon & Sofie.

    De uitdaging die we kregen, was niet bepaald gemakkelijk. Maar ik zie dat in de eerstes al veel kinderen met ideen afkomen. Ik denk wel dat zoiets jullie ook deugt doet, daar in Mpongwe.
    Ik heb Mpongwe eens op gezocht in google earth. Hier bleek dat er ook een missiepost Mpongwe is. Ik begrijp het niet zo goed, maar ik zal het eens vragen aan Mevrouw Boonaert.
    Wel, nog veel geluk daar in het warme Mpongwe!

    xx :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon & Sofie

Voor de NGO "Geef de kinderen van Mpongwe een toekomst" werken we 2 jaar in Mpongwe, Zambia. Simon staat in voor het projectmanagement van de stichting, Sofie is verantwoordelijk voor het weeskindproject en het guesthouse als income-generating project.

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 154277

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 05 Juli 2010

Wonen & werken in Afrika

Landen bezocht: