Over Vikings en vier ouders - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu Over Vikings en vier ouders - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Simon & Sofie Monbaliu & De Baere - WaarBenJij.nu

Over Vikings en vier ouders

Door: Simon ~ Kaputula

Blijf op de hoogte en volg Simon & Sofie

23 April 2010 | Zambia, Mpongwe

Het zijn nooit onze vrienden geweest, die Vikings. Jaren geleden plunderden ze, en moordden, verkrachtten vrouw en zoogden kind. Ze zaaiden Europees terreur met swingende knuppels en houwende zwaarden. En met vlechtjes.
Vandaag gebruiken ze een overactieve vulkaan om ouders en schoonouders op te sluiten in de weidse vlakten van Mpongwe.

Deze tekst had een ode moeten worden. Ik had de lof willen bezingen van vier ouders die met onbevangen hart afreisden naar een onherbergzaam, donker land, op zoek naar kind en gezin. Een loflíed zou het geworden zijn, vol kronkelende woordrijen en vrolijke spielereien. Ik wilde beschrijven hoe ze Mpongwe betraden, met Engelse rozenhoeden (Mieke) of ridicule matrozenmutsen (mijn vader).
We waren nerveus geweest, Sofie en ik, zo had ik eerlijk willen bekennen. Zouden ze Mpongwe wel mooi vinden? Zou het hier niet te veel stinken? Zouden wij niet te veel stinken? Zou het klikken met Mister Kalima? Met Fridah? Met Prince? Holmes? Chanda? Ted? Lune? Precious? Wat als ze thuis zouden komen en op de onvermijdelijke vraag van vrienden hoe het was geweest, zouden antwoorden: “Bwah”?

De eeuwige drang naar goedkeuring van het ouderlijk gezag, zeg maar.

Mijn eerste moment van gerustgesteld zuchten kwam er in onze nieuwe Isuzu-wagen, liefdevol bebijnaamd als “the beast”, op weg van Lusaka naar Mpongwe, toen Luc dolenthousiast uitriep: “Kijk Mieke, een ossenkar!”. Hij weet het niet, maar die vier woorden deden eensklaps een loden last van mijn schouders vallen. “Kijk Mieke, een ossenkar!”. En dan dat wijzend vingertje erbij.
Ik wist dat er nog ossenkarren zaten aan te komen, en kinderen, en huttendorpen, en kleurrijke vogels. En dus veranderde mijn angstzweet terstond in een hunkerend verlangen naar de dagen die nog zouden komen.

Het genot zou uit mijn woorden spreken, vermoedde ik, als ik zou beschrijven hoe ze grootogig naar de dingen keken die voor ons al zo gewoon geworden waren. En hoe ze die dingen op die manier voor ons vernieuwden. De schreeuwerige markt en de stille nachten, de vrolijke vrouwen en de schattige kinderen, de rupsen, de nshima, de insecten, de geur. Het lied dat is Mpongwe.

Ik zou mijn ode aan hún hebben opgedragen, omdat meligheid in odes nu eenmaal mag. (Want als meligheid in odes al niet meer zou mogen, dan zou het nooit meer mogen, en wat zou de wereld zijn zonder meligheid? Een dwaas en harteloos hol, dat zou het zijn)
Mijn ode zou dus voor hen zijn. Voor de krop in mijn moeders keel in Swiiti village, voor Miekes gezwaai naar al wat kind is, voor Lucs verwondering voor al wat nieuw is, voor mijn vaders liefde voor de oude man en zijn pompoenen.

Voor het feit dat ze hier waren, zou ik er schijnbaar overbodig aan toevoegen. Want dat was een zaligheid. Om 's ochtends op te staan en onder de hevig verzakte insaka twee vaders naast elkaar beurtelings van sigaret en koffie te zien nippen. Om die vier ouders ook steeds weer onverwacht te zien opgaan in het dagelijkse theater van de markt van Mpongwe, helemaal niet plompverloren, maar alsof ze daar al altijd hadden gestaan.

Het is moeilijk uit te leggen, maar het is bijzonder bizar twee werelden die zo ver uit mekaar lijken te liggen, zo moeiteloos ineen te zien smelten.

En dan had ik willen afsluiten met een aantal anekdotes, zoals Mieke en haar blinde typlessen aan Chanda. Luc en zijn stamcafé Lusambo Investments, waar ratten over de muren kruipen, en mieren over de boter. Mijn vader die in volle vergadering zijn tong uitsteekt naar Fridah, en Fridah die daar heel hartelijk om moet lachen. Of mijn moeder, die als enige het lef heeft om voor een volle kerk de stilte te doorbreken met een speech, maar al na drie woorden onderbroken wordt.
“I am glad”.
Meer was haar niet gegund. Maar de anderen zeiden nog minder.

Niet té veel anekdotes, uiteraard, want mijn vader had er al verteld, en hij deed dat goed. En ik wilde de bondigheid laten spreken. De eenvoud van “gewoon even tussendoor”, of “pssst, het was fijn”

Zoiets dus.

Dat was het plan, en het was een goed plan. Maar die onuitspreekbare vulkaan besliste er anders over. Want odes schrijf je over de mensen die er niet meer zijn, en terwijl ik dit schrijf roken de vaders hun laatste sigaretje, terwijl de moeders genieten van een Zambiaanse nacht.

Soit, laat het dan zo zijn dat mijn ouders op dit moment achter mij onder een bizarre sterrenhemel zitten te keuvelen. Laat het dan volgens de regels van de kunst te vroeg zijn voor een eerbetoon. Dít is mijn ode, mijn woordje van dank. Ik vind dat het kan.

(en dan durf ik er fluisterend aan toe te voegen: dank u Vikings)

  • 23 April 2010 - 09:09

    Papa Van Simon:

    Ik zit op 3 meter van Simon als eerste het tekstje te lezen dat hij gisteren in zijn schriftje zat te krabbelen bij duisternis. Nu gaan we naar de malaria-dag in Mpongwe. En een Castle drinken. Maar dus eerst even tussendoor: merci gast! En by the way: ik wil hier geen foto's bij met dat hoedje... xx

  • 23 April 2010 - 09:25

    Luc:

    Simom, Sofie het genoegen was volledig aan onze kant. Wij hebben genoten van Mpomgwe, de mensen, de natuur, 's morgens om 06.15 uur ons sigaretje en koffie. Wij hebben vooral genoten van hetgeen jullie hier verwezenlijken en de dankbaarheid van de mensen naar jullie toe, van Mr. Kalima en Fridah,Holmes en Prince,...
    En nu van een Castle samen met Jan.

  • 23 April 2010 - 09:30

    Corinne:

    Ik wens vaak dat ons vliegtuig ook niet was opgestegen en dat we nog steeds in Mpongwe zaten .. :)

  • 23 April 2010 - 12:33

    Martin En Ann:

    Wij willen die foto's met dat hoedje wel zien,en Luc in zijn nieuw stamcafé!Mieke kan haar typelessen niet loslaten blijkbaar,maar we leven wel mee met de ouders en schoonouders die gedwongen worden daar nog wat langer van het Mpongwe te genieten en te beleven.Hou jullie daar goed en alles komt terug in orde om terug naar hier te reizen.Groetjes(aan Mieke en Luc,jullie buren leven mee hoor,al zal dat niet blijken van Marcel,maar ge kent hem he...).Dikke kus uit Drongen

  • 23 April 2010 - 15:44

    Bupe:

    hmm.. zo'n Castle klinkt inderdaad ook niet echt verkeerd. Ik zit hier in de tuin te borrelen, in het zonnetje met een wit biertje! Stiekem verheug ik me al op de Gentse feesten..... Dikke kus voor iedereen xxx

  • 23 April 2010 - 19:23

    Barbara:

    ...en waar ziten ze nu, op dit eigenste moment? Al terug thuis?

    En hoe denken Jan en Mieke over hun reisje naar Barca? Hebben ze daar nu zin in?

    Ik kan me voorstellen dat dit écht wel het laatste is...

    Ik zal es efkes de telefoon gebruiken maar die arme Leander zal wel al duizend keer geantwoord hebben dat ie 't ook niet weet; dus zal ik het maar zo laten...


  • 24 April 2010 - 10:41

    Mamoushki:

    Simon & Sofie jullie grote Afrikaanse droom bracht ons naar een continent dat we niet kenden.
    We leerden hier de welgemeende Afrikaanse vriendelijkheid en warmte kennen, de gastvrijheid, de aanstekelijke dans en prachtige gospelmuziek, de ongerepte fauna en flora, het leven in Mpongwe, de kleurrijke marktjes,... en ik werd er spontaan verliefd op. We namen er de doordringende geuren, het rode stof, de insecten, de Afrikaanse stiptheid(!) en de powercuts met plezier bij.

    Jullie grote liefde voor kroezelkopjes, fonkeloogjes “Hoewajoe's” en weeskindjes werd ook de mijne... en ik zal ze zeker missen.

    Ik besef nu pas ten volle hoe immens groot de waardering en dankbaarheid van de mensen is voor wat jullie hier samen met de stichting realiseren. Chapeau!!!

    Ik heb in de voorbije weken zoveel indrukken en unieke ervaringen opgedaan en ik was zo vaak intens aangegrepen en ontroerd, dat alles voor altijd op mijn netvlies is gebrand en in mijn hart is opgeslagen.

    Deze reis is op alle vlak de meest bijzondere en meest onvergetelijke ooit! Ik heb bij mijn thuiskomst dan ook heel veel te vertellen...
    En het zal waar zijn wat Sofie altijd zegt: “Op een dag verlaat je Afrika, maar Afrika verlaat jou nooit meer” ...

    Een dankbare, fiere (schoon)mamoushki

  • 24 April 2010 - 16:17

    Regina:

    Het is te mooi buiten om veel aan mijn pc te zitten, daarom wellicht wel een beetje te laat lieve ouders... Hopelijk zijn jullie nu alweer in Lusaka voor de definitieve vlucht. Veel gemengde gevoelens van back naar het "normale" leven in een land dat aan het daveren is.
    Maar de intense herinneringen blijven je altijd bij en brengen je heel dicht bij Simon en Sofie. Tot horens binnenkort.

  • 26 April 2010 - 05:22

    Sabine De Graeve:

    intens genoten (en beetje gesnoten) van jouw dankwoordje, Simon

    wat een gelukkige ouders die zulke kinderen hebben!
    wat een gelukkige kinderen die zulke ouders hebben!

    hopelijk tot ziens
    (morgen vliegen we naar Afrika, Inch Aah Allah)


  • 27 April 2010 - 06:53

    Barbara:

    Wel, Jan, Barcelona lonkt zoals ik gisteren hoorde. Ik wens jullie beidjes daar hééél veel succes en veel plezier met je leerlingen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon & Sofie

Voor de NGO "Geef de kinderen van Mpongwe een toekomst" werken we 2 jaar in Mpongwe, Zambia. Simon staat in voor het projectmanagement van de stichting, Sofie is verantwoordelijk voor het weeskindproject en het guesthouse als income-generating project.

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 153622

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 05 Juli 2010

Wonen & werken in Afrika

Landen bezocht: